Holandsko 11 .6. – 26. 6. 2010
Loď: „Orka“ →Sasanka 660
Auto: Ford
Mondeo → vzdálenost:
870 km
→ Ø
spotřeba: 8,2l/100km
→ Ø rychlost: 75km/hod
Čistý čas jízdy: 11hod
Mosty a komory: cca 33€
Pá 11.6.
Vyrážíme cca v 17.20h směr Holandsko (cestou děláme zastávku jen na přebalení Vítka); stavíme na parkovišti u dálnice v 0.45h a jdeme spát (kvůli velkému hluku to moc nejdeJ )
SO 12.6.
Ráno vyjíždíme v 9.30h, cestou děláme opět jednu zastávku a do města Lemmer dorážíme v 14.30h. Projíždíme s lodí přímo centrem (máme strach, abychom se zde někde nemuseli otáčet) a nacházíme sjezd do vody (doporučený Tomášem). Je tu k dispozici i parkoviště pro auta a vlek a také WC – vše zdarma. Počasí moc nepřeje – fouká veliký vítr a zvedají se vlny, lodě jsou tu také daleko větší J. Jdeme se pěšky projít do města. Obhlížíme komoru – vybírají 5€ za projetí. Dá se zde natankovat voda ze stojanů 0,50€/100l a elektrika také za 0,50€. V jachtařském obchodě prohlížíme mapy kanálů, ale žádná se nám nelíbí (venku na výloze mají každý den předpověď počasí na 3 dny dopředu). V Aldi nakupujeme spoustu zásob (hlavně pudinky) a jdeme zpět k autu → bez lodě si projíždíme město a kocháme se krásně upravenými zelenými zahradami. Večer stavíme a spouštíme loď = zvládli jsme asi za 1,20h!
NE 13.6.
Vyjíždíme v 7.20h na Ijslmeer – zvedá se vítr a dělají se vlny. Kolem 10h musím jít do podpalubí nakojit Vítka = je mi neskutečně špatně; další krmení probíhá raději venku. Komorou v Enkhuizenu projíždíme cca v 13.15h (je zdarma); vzdálenost 32km; pokles vody cca 15cm. Posledních 5km jsme museli kvůli bezvětří jet na motor.
Za komorou začalo opět foukat – plujeme směr Edam dalších cca 22km – k městu dorážíme v 19h. Zastavujeme v kanálu těsně před komorou (otevřeno 9-19h) a jdeme se projít do města. Jsou tady další mosty, které se stěžněm nepodjedeme = 1. je otevřen vždy od 9.30 do 17.30h každou hodinu, ale pak jsou tu ještě 3 malé a u nich se nic nepíše…L Město Edam je také moc pěkné, trochu jsme to s tou procházkou přehnali….
PO 14.6.
Ráno v 7h sklápíme stěžeň a v 9h projíždíme komorou do Edamu (je zdarma), v 9.30h projíždíme mostem se světly za motorovou lodí…. Dojíždíme k 1. ze 3 malých sklápěcích mostů = bohužel tu čekáme skoro 1hodinu než přijela obsluha (Holanďané na motoráku před námi na nás volají, že mu telefonovali). Přijíždí pán na kole a postupně po projetí lodí otevírá a zavírá mosty (jsme celkem 3 a máme co dělat se mezi jednotlivé mostíky vejít). Na konci historické části města nás čeká poslední most (světelný) – při čekání na zelenou nás pan „obsluha“ obírá o 5.75€ (docela slušná cena za hodinové čekání). Úplně na konci města je soutok kanálů a opět mostík. Obsluha nám hází dřevák – ptáme se „kolik máme hodit?“ – a prý „kolik chceme“ (nemáme žádné zkušenosti, kolik se dává, takže si myslíme že 1€ by mohlo stačit… J).
Plujeme dál špinavým kanálem – kolem není nic vidět; břehy jsou zarostlé vysokým rákosem; občas vidíme louky plné dobytka. Objíždíme celkem dálku do pravého úhlu…. Někde jsou sklápěcí mosty (obsluha je většinou zabraná do nějakého čtiva, takže docela i čekáme, než si nás všimnou…) – ale vše je zdarma. Přijíždíme do města Purmerend – před námi je železniční most, který nepodjedeme, domeček s obsluhou tu také není → na cedulce je tel. číslo kam zavolat… to je dobré, akorát je vše psané v holandštině (ještě, že máme cestovního průvodce a nacházíme předvolbu Holandska). Domlouváme se s obsluhou, že za 2 min pojede vlak a pak že otevřou. Sice čekáme půl hodiny než ten vlak přijede, ale most se potom opravdu otevírá. Hned za ním je však další…… naštěstí netrvá dlouho a zvedá se i on. Dojíždíme k dalšímu malému mostu, stavíme před ním a chceme si jít nakoupit – už jsme trošku rozladěni, že to zas tak moc s tím otvíráním nefunguje (nikde nevisí žádné info o tom, kdy se most zvedá; někde není ani tel. číslo...) – přijíždí starý pán na kole a radí, abychom mostík ještě podjeli, že pak má polední přestávku (od 13 -14h)… překotvujeme; jdeme na nákup a odjíždíme → čeká nás další světelný most (náš pán zrovna přichází a ochotně ještě otvírá – stihli jsme tedy projet do 13h celé město). Odplouváme kanálem Noordhollands kanaal; Knolledammer vaart do Zaanse Schans (větrné mlýny).
Cestou Michael skopl do vody háček… ach jo!!! Projíždíme velikým kanálem Zaan –všude kolem jsou továrny na zpracování hořčičného semínka a kakaa – vzduch voní nasládle … za chvilku už nás z toho bolí hlava. V Zaanse Schans není bohužel kde zakotvit – všude jsou břehy zarostlé rákosem, nebo soukromé pozemky… škoda – chtěli jsme ochutnat sýry ( byli jsme zde před 2 lety).
Plujeme tedy dál po kanálu Noordzeekanaal do Amsterdamu – míjí nás hodně velkých nákladních lodí a fouká vítr; jsou vysoké vlny. Okolí je pořád samý průmysl. V Amsterdamu vyndaváme zpod stěžně podpěry, abychom mohli podplout některými malými mostíky (někde nám zbývá i jen 10cm). Fouká nepříjemný vítr a je zima. Kotvíme na jednom z vnitřních kanálů. Lodní doprava se nám zdá dost chaotická – všichni jezdí rychle a nejsou moc ohleduplní….. přednost tu asi není nijak daná. Na vodě je spousta loděk plných lidí, kteří jsou oblečeni do národní oranžové barvy a zřejmě něco slaví… všude hraje muzika a všichni se baví; domy jsou ověnčené praporky a girlandami (po příjezdu domů zjišťujeme, že vyhráli fotbalJ ). Dnes jsme upluli cca 50km.
ÚT 15.6.
Vyplouváme v 9h po kanálu Amstel – kocháme se krásnými houseboaty. Kanálem Weesper trekvaart přijíždíme do města Weesp – platíme do dřeváku za proplutí mostu do centra 3€. Kotvíme přímo u kostela; dáváme si sprchu a tankujeme vodu. Potkáváme čechy na motorové lodi (rozměňují nám drobné). Pokračujeme kanálem Vecht do města Muiden – tady opět platíme za komoru 4€.
V přístavu přímo u hradu stavíme stěžeň (dle informací postaršího souseda vybírají 2€/1m lodi; radí, ať dnes nevyjíždíme = jsou veliké vlny a fouká silný vítr). Michael se nebojí, takže vyplouváme!!! Vlny na Marker meer jsou opravdu velikánské – stříkají na nás a my se houpeme a houpeme; vlny si s námi pěkně pohrávají….. chtěli jsme jet do města Almere Stad, ale po mé hysterii uznává i Michael, že na nás fouká už moc, takže měníme směr a uhýbáme za ostrůvky De Drost; Warenar a Hooft a objíždíme to přes Gooimeer. Přijíždíme do města Alhmeerhaven. Fascinuje nás komora s poklesem vody cca 5m!!! (jsme zvyklí, že všude byl pokles jen kolem 30cm). Cesta malými kanály Kromme Wettering je moc pěkná- nic tu nejezdí a krajina je také zajímavá (bohužel je jen pro lodě do výšky 2,5m= další rok se s Ventem nevejdeme…). Přijíždíme k malinkaté samoobslužné komůrce. Na začátku mačkám spínač pro otevření a obíhám na konec pro zavření. Kotvíme hned za komorou, vaříme večeři a hajdy na kutě.
ST 16.6.
Plujeme přes Weerwater k městu Almere…. zjišťujeme, že kanál Leegwater Plas je zavřený = musíme to objet skrz celé obrovské město (Hoge Wetering na Hoge Vaart ).
Město je moderní se spoustou krásných a zajímavých staveb →dostáváme se na Lage Vaart. Pokračujeme kolem města Lelystad do Drontenu. Chtěli jsme si ho projet kanálem, ale „on diep“ znamená „jez“, takže kotvíme a pěšky jdeme nakoupit potraviny a benzín (10l). Dojeli jsme do Ketel Haven – stavíme stěžeň a spíme před komorou. Dnes jsme ujeli cca 50km; spotřeba cca 5l benzinu
ČT 17.6.
Ráno nám otevřeli most a komoru – plujeme nahoru → další komorou na Ketelmeer →podjíždíme velký most a dostáváme se na Ijslmeer.
Plachtíme dál do města Urk (pěkné rybářské městečko s majákem na kopečku).
Tankujeme zdarma vodu a chvilku po 12h vyplouváme směr Lemmer. Fouká silný protivítr a opět jsou vlny, takže to cca po 1,5h vzdáváme, balíme plachty a dál se snažíme probít na motor (na plachty jsme ujeli asi 1/3 cesty). Náš závěsný 5Ps motor Honda ve vlnách moc neobstává – ječí ve vzduchu naprázdno a my skoro stojíme. Do Lemmeru přijíždíme v 16.30h dost unavení. Kotvíme u našeho sjezdu; jdeme do přístavu omrknout sprchy (chtějí 1€/2min); nakoupit a zpět na loď. Smažíme si masíčko a zajídáme bramborovým salátem. V 18h nám píše Tomáš, že vyráží z Děčína za námi. Dnes jsme ujeli cca 50km (20km do Urku a 30km do Lemmeru).
PÁ 18.6.
Ráno v 6h nám klepe Tomáš na
okénko – jedou do přístavu (za
betonárku)… po 8h je jdeme navštívit –
mají tam sprchy zdarma a neomezeně dlouho! J Pak se
procházíme městem, dáváme oběd a
společně vyrážíme po 14h na Ijslmeer – plujeme jen kousek na plachty
k obrovské komoře Prinses
Margriet sluis (pro nás nepohodlná – jako mantinely
jsou zde pohyblivé, plovoucí železné válce ve
vodě- pro fendry moc nízko, takže bok lodě je
v ohrožení L
). Dále kanálem Langesloot
→ most za 2€ na
město Sloten … u města
je pěkný větrný mlýn a další
most za 2€ - ten dnes neplatíme, protože situaci obhlížíme
jen dalekohledem (na našem kotvišti vybírají 7€,
proto se vracíme kousek zpět a uvazujeme se někde
v políchJ). Fouká
silný vítr.
SO 19.6.
Celou noc foukal vítr a pršelo… Jdeme na procházku po městě Sloten – hraje a zpívá tu sbor starších „námořníků“ – chvíli je posloucháme a pak se vydáváme na další cestu lodí. Projíždíme mostem za 2€ a jdeme přes Slotermeer po kanálu Ee k městu Woudsend. Tady se také procházíme a navštěvujeme místní větrný mlýn, který dodnes slouží jako pila. Pán nás zve dovnitř na prohlídku – dává nám také výklad jak to funguje. Je to moc zajímavé a pěkné – dokonce můžeme vylézt i nahoru k lopatkám. Vyplouváme dál po moříčku Heeger meer – opět fouká silný vítr =balíme plachty, protože naše loďka opět nezvládá. Kotvíme v městečku Workum a jdeme na procházku. Celý den střídavě pršelo a foukal vichr….
NE 20.6.
Z našeho kotviště odjíždíme
velmi rychle kolem 9h – chystá se chodit paní
výběrčí. Tomáš nestíhá a tak
platí 8€
(dáváme mu polovinu). Projíždíme most za
1,50€ (dáváme
jen 1,40€, protože nemáme víc drobných).
V městečku Perrega platíme další most
1,50€ (měníme s mostařem přímo na
mostě). Projíždíme další 2 mosty za
1,50€; procházíme si město Bolsward a plujeme
dál…… čekají nás další 2
mosty po 1,25€. Ve městě Ijist jsou pěkné
otáčecí mostíky. Přijíždíme
k městu Sneek – zde jsou 2 mosty (dnes jsou zdarma, jinak
stojí 1,50€)- procházíme se městem
(kotvíme na nábřeží), ale chodí
výběrčí, takže na spaní se vracíme
kousek za město. K večeři máme dost hnusný
luncheonmeatL.
PO 21.6.
Projíždíme
městem Sneek a platíme 2€; dále vede cesta přes Sneeker meer a Prinses Margriet kanaal do města Grou. Cestou se Tomáš
nevěnoval řízení své lodě a srazil
velký zakotvený parník (restaurace) → zaplatil
pokutu 60€ a návdavkem k tomu ještě dostal
láhev vína (prý to bylo nejdražší
víno, které kdy piliJ ). Plachtíme dál po
kanále a jezeru Sijtebuurster Ee.
Celý den nám konečně nepršelo a večer bylo
krásně slunečno.
ÚT 22.6.
Od rána svítí
sluníčko. Vplouváme zpět na Prinses Margriet kanaal (= podle naší staré
mapy). Podjíždíme spoustu zvedacích mostů
– na jejich otevření musíme všude hodně
dlouho čekat. U jednoho mostu dokonce narážíme na
problém, že už se pro plachetnice nezvedá, protože
je postavena nová cesta s aquaduktem z Grou do Leeuwardenu →
kanál Aegumerdiep (později
se tudy budeme vracet z Leeuwardenu zpět do Grou).
Sklápíme stěžeň (ještě, že to u
nás jde s „mrtvým mužem“ tak snadno;
Tomáš to tak lehké nemá = musí podjet tak,
že loď nakloní za provazy na bok…).
Přijíždíme k Leeuwardenu – dalekohledem zjišťujeme,
že nám v cestě stojí 2 mosty po 6€! Kotvíme
kousek před městem a na prohlídku vyrážíme
pěšky….. město je velice moderní, úplně
jiné než malá městečka, na která jsme zde
zvyklí. Po vydatné procházce se vracíme k lodi
a kotvíme za městem na kanále Woudmansdiep hned u větrného mlýna. Je tu
hodně mělko (máme problém zde vůbec zakotvit)
– Tomáš musí jet ještě jinam, protože
s jeho kýlovou lodí by uvízl v bahně.
ST 23.6.
Ráno nás
budí školní výprava – děti si
názorně ukazují, jak se přečerpává
voda a obsluhuje mlýn. Plujeme zpět do Grou přes vesničku
Wergea (procházka a sprcha). Za Grou platíme 2 mosty po
1,1€ a plachtíme přes jezero Wijde Ee → kanál Ziijtroede
do města Akkrum → kanál Meine
sloot přes jezero s ostrůvky Terkaplester Poelen – proplouváme most na Sneekermeer, kde spíme.
ČT 24.6.
Pokračujeme Noorder Oudeweg
kanálem na jezero Langweerder
Wielen → odbočujeme doleva na kanál Scharster of Nieuwe Rijn. Připlouváme na jezero Tjeukemeer a pokračujeme
kanálem Follega sloot
opět na hlavní kanál Prinses
Margriet. Do Lemmeru přijíždíme zadním
kanálem Zijlroede, kde
stavíme a jdeme pěšky pro benzín a nakoupit
(zůstáváme stát před placeným mostem).
Když večer přichází výběrčí –
stahujeme se zpět na kanál Prinses
Margriet (spíme u ústí kanálu Langesloot před 1. placeným
mostem).
PÁ 25.6.
Ráno nás
Tomáš opouští – vyplouvá přes
Margrietsluis na Ijslmeer. My plujeme zpět na jezero Tjeukemeer do
města Delfstrahuizen → dále na Jonkers of Helomavaart
kanál→ pak kanálem Linde do města Ossenzijl → Kalenberger Gracht do města Kalenberg (=nádherný
historický kanál).
Kanál Wetering pokračuje do opevněného
města Blokzijl → plujeme dlouhými kanály Vollenhover kanaal a Zwolse vaart. Spíme u
nějakého parku (písečné duny
s jezírky a uprostřed je restaurace. … za jednou dunou
si prohlížíme stíhačku).
SO 26.6.
Projíždíme
městem Emmeloord → nekonečně dlouhým kanálem
Lemster vaart ( kde nás slunce
dokonale spálilo L) se konečně dostáváme do Lemmeru. Vytahujeme
loď (autíčko – tedy spojka dostala trošku
zabrat), nakupujeme zásoby
výborných pudinků a sýrů a jedeme směr
Plzeň.